Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Technologie w motoryzacji, które zawdzięczamy eksploracji kosmosu i wojskowości

„Cztery pierścienie” aktualnie pracują nad pojazdem księżycowym. W ramach konkursu Google Luna XPRIZE Audi przygotowuje łazika quattro, który będzie w stanie pokonać 500 metrów Srebrnego Globu, a następnie prześle na Ziemię video w wysokiej rozdzielczości. To dobry powód, by przypomnieć kilka technologii i patentów wykorzystywanych na co dzień w motoryzacji, które swój początek miały w eksploracji kosmosu i projektach wojskowych.

GPS

GPS

Nawigacja GPS jest dzisiaj spotykana w większości nowych pojazdach. Wywodzi się
z projektów badawczych prowadzonych przez Marynarkę Wojenną USA w latach 60.

Aerożel

aerożel

To opracowany przez NASA materiał, który jest bardzo dobrym izolatorem, odpornym na wysokie temperatury, działanie wody i wilgoci. Ma też niski współczynnik przewodzenia ciepła. Przez inżynierów ze słynnej agencji kosmicznej używany jest m.in. do budowy promów kosmicznych oraz do izolacji skafandrów. Można go znaleźć
w Corvette C7.

Ognioodporne kombinezony

kombinezon

W 1967 roku podczas testów przedstartowych misji Apollo zapalił się jeden z modułów w kokpicie. W wyniku pożaru śmierć poniosła 3-osobowa załoga. Tragiczne zdarzenie zapoczątkowało wprowadzenie przez NASA wielu procedur, które miały zapobiec takim wypadkom w przyszłości. Zwrócono również większą uwagę na materiały, z jakich robi się kombinezony. W Formule 1 takim momentem zwrotnym w podejściu do produkcji ubrań ochronnych był rok 1976 i wypadek Niki Laudy, który omal nie spłonął żywcem
w swoim bolidzie. Współczesne kombinezony charakteryzują się dużą wytrzymałością, tworzone są z nomexu i mają kilka warstw.

HUD

Oldsmobile_First_Heads_Up_Display_Wide

Wyświetlacze Head-Up pojawił się w latach 50. jako element wyposażenia samolotów bojowych. Wynalazek mający głównie zastosowanie militarne trafił po raz pierwszy do auta za sprawą General Motors w 1988 roku. Tym pojazdem był Oldsmobile Cutlass Supreme. Bardzo prosty system ograniczał się do pokazywania prędkości w milach na godzinę.

Wloty powietrza typu NACA

Ferrariwlotypowietrza

Zanim w 1958 roku powstała NASA, istniał Amerykański Komitet Doradczy ds. Aeronautyki, w skrócie NACA. Naukowcy z tej organizacji eksperymentowali z wlotami powietrza, które miały zminimalizować straty mocy poniesione przez zassane powietrze i opór. Wloty powietrza NACA można znaleźć w pojazdach Formuły 1, posiada je też Ferrari F40.

Ogniwa wodorowe

Toyota-Mirai-Europe-02

Pionierem wykorzystania w praktyce ogniw wodorowych, które dzisiaj seryjnie można znaleźć w Toyocie Mirai, była NASA.

Włókno węglowe

włóknowęglowe

Początki stosowania włókna węglowego sięgają lat 60. Technologia ta była wtedy zarezerwowana dla lotnictwa i promów kosmicznych. Pierwszą marką motoryzacyjną, która wykorzystała włókno węglowe do produkcji bolidu Formuły 1 był brytyjski McLaren (MP4/1 z 1981 roku). W 1994 roku również McLaren jako pierwszy zaprezentował światu supersamochód, oznaczony jako F1, którego nadwozie zostało zrobione z włókna węglowego i bardzo lekkich kompozytów.

Zobacz też: Najdziwniejsze materiały stosowane przy tworzeniu aut

 
Źródło: howstuffworks.com, jalopnik.com

Komentarze