Dlaczego drzwi unoszone do góry nie są zbyt popularne?
Skrzydlate drzwi (gullwing doors) wspaniale wyglądają i w przypadku takiej Tesli Model X – całkiem nieźle sprawdzają się na tłocznym parkingu. Dlaczego zatem drzwi otwieranych do góry nie ma w co drugim napotkanym na ulicy samochodzie?
Gdyby powyższe pytanie zadał Karol Strasburger w Familiadzie, pewnie wśród najwyżej notowanych odpowiedzi znalazłaby się ta dotycząca wysokich kosztów produkcyjnych. Magazyn Road & Track wymienia jeszcze kilka innych powodów, które stoją za takim stanem rzeczy.
Ciężar drzwi i problemy projektowe
Klasyczne drzwi obracają się na zawiasie, który nie stanowi wielkiego wyzwania dla inżynierów. W przypadku drzwi otwieranych do góry dochodzi kwestia grawitacji oraz odpowiedniego projektu zawiasów.
Rozwiązania mogą być różne. John De Lorean w swoim słynnym „pojeździe z przyszłości” konstrukcję drzwi oparł na dźwigienkach i gazowych siłownikach. W Bricklinie SV1 za otwieranie do góry elektrycznych drzwi odpowiadał prądożerny silnik. Drzwi w elektrycznej Tesli, wyposażone w system czujników, to sam w sobie zaawansowany mechanizm, którego konstrukcja wymagała mnóstwo testów i prób.
Przypuszcza się, że to właśnie opracowanie dodatkowego zawiasu między dachem a szybą, który umożliwia otwieranie drzwi w ciasnym miejscu, opóźniło debiut najbardziej oczekiwanego SUV-a świata.
Ale to nie wszystko. Drzwi otwierane do góry wymagają stosownego uszczelnienia przed deszczem, a sama konstrukcja dachu musi cechować się właściwą twardością (Tesla w Modelu X testowała podobno stopy tytanu o wysokiej wytrzymałości).
Bezpieczeństwo
Kwestia bezpieczeństwa stanowi największą barierę przed spopularyzowaniem skrzydlatych drzwi. Drzwi otwierane do góry muszą być tak zaprojektowane, by można było bez problemu opuścić samochód w przypadku dachowania. Wyzwaniem jest również ochrona przed zderzeniem bocznym.
Ciekawe rozwiązanie zastosował Mercedes w SLS-ie. Producent zaprojektował miniaturowe ładunki, które eksplodują w momencie dachowania i powodują pęknięcie zawiasów drzwi i wyrzucenie szyby na zewnątrz auta. Na poniższym crash teście ładunki są odpalane za pomocą detonatora:
Elektryka i awaryjność
Skrzydlate drzwi mogą być denerwujące w użyciu, jeśli nie mają elektrycznego wsparcia. Może się o tym przekonać kierowca takiego Mercedesa SLS. Dodajmy: kierowca, który ma krótkie ręce. Zerknijcie od 2:20 do 2:36.
Z drugiej strony elektryka to dodatkowe koszty i kolejny element, który lubi się psuć. Podsumowując: budowa skrzydlatych drzwi wymaga zdecydowanie większego nakładu pracy niż to ma miejsce w przypadku klasycznych drzwi, a to przekłada się na koszty i finalną cenę pojazdu.
Źródło: gullwingdoors.ne, roadandtrack.com
Zobacz też: Auta z nietypowo otwieranymi drzwiami
Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.
Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>
Komentarze