Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

8 faktów na temat Carrery GT

Carrera GT jest jednym z najbardziej ekstremalnych modeli Porsche w historii. Wyróżnia się potężnymi wlotami powietrza, niską masą (1380 kg) i silnikiem V10 o pojemności 5,7 l i mocy 612 KM. Jest rzadkie, szybkie (V-max ponad 330 km/h) i ma fenomenalne osiągi (od 0-100 km/h w 3,8 s). Jest równocześnie trudne do okiełznania. Oto 8 faktów na temat Carrery GT, które niekoniecznie są powszechnie znane.

1.

Można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie projekt Porsche Cayenne, to nie byłoby Carrery GT. Na początku XXI wieku, choć trudno w to obecnie uwierzyć, niemiecki koncern nie radził sobie zbyt dobrze. Próbą wyjścia z kryzysu było stworzenie masywnego SUV-a. Pojazd nie znalazł uznania w oczach purystów marki, ale odniósł finansowy sukces. Porsche nabrało wiatru w żagle, a zdobyte fundusze pozwoliły zrealizować koncept Carrery GT.

2.

W Porsche Carrera GT zastosowane pierwsze na świecie kompozytowe sprzęgło dwutarczowe (Porsche Ceramic Composite Clutch – PCCC), które było bardzo czułe i wymagało odpowiedniego traktowania. W innym wypadku samochód gasł. Do dzisiaj wielu posiadaczy Carrery GT ma z tym problem.

3.

carreraGt

Standardową gałkę zmiany biegów w Porsche Carrera GT wykonano z brzozy i jesionu. To podobno hołd wobec legendarnego Porsche 917, które posiada gałkę z balsy (przy okazji: rzuć okiem na najładniejsze gałki). Gałka z drewna ma tę zaletę, że jest lżejsza od aluminium i nie nagrzewa się jak większość metali. W przypadku modelu 917 było to szczególnie istotne.

917

Gałka zmiany biegów z włókna węglowego pojawiła się w opcji w drugim roku produkcji Carrery GT.

4.

Nakrętki mocujące na kołach od strony kierowcy są w kolorze czerwonym, a od strony pasażera – w niebieskim. To specjalne kodowanie Porsche, które ma służyć identyfikacji dla mechanika (jedne są z gwintem lewym, drugie z prawym).

carreraGtnakrętki1

carreragtnakrętki2

5.

Carrera GT jest pierwszym seryjnym samochodem, który ma monokok i ramę pomocniczą z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym. Lekkie podwozie dzieli z modelem 996 GT1. Tego typu rozwiązania stosowano wcześniej jedynie w autach wyścigowych.

6.

Koszty utrzymania Carrery GT nie należą do niskich. Wymiana oleju to 1200 dolarów. Nowy alternator kosztuje 2400 baksów. Opony, które zaleca się wymieniać co najmniej raz na 4 lata – 2500 dolarów. Przednia szyba – 9000$, a sprzęgło to już wydatek ok. 20 000$. Serwisowanie pojazdu co 30 000 mil wiąże się z opróżnieniem portfela z 30 000 dolarów. Właściciel Carrery GT może pocieszać się myślą, że roczne utrzymanie Veyrona to koszt aż 300 000 dolarów.

7.

Nazwa ‘Carrera GT’ była już używana przez Porsche wcześniej wobec modeli 356 A (i B) oraz 924 Carrera GT.

porsche356

porsche924carreragt

8.

Produkcja Porsche Carrery GT rozpoczęła się na początku 2004 roku w niemieckich zakładach w Lipsku. Wypuszczono 500 egzemplarzy, potem zwiększono tę liczbę do 1000 sztuk. Ostatecznie z taśmy montażowej zjechało 1270 egzemplarzy, a produkcję przerwano w maju 2006 roku, kiedy to w USA (Amerykanie byli głównymi odbiorcami Carrery GT) wprowadzono bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące poduszki powietrznej.

porschecarreraGT

 

Przeczytaj też: 8 faktów na temat Bugatti Veyron

 

Materiały źródłowe: rightfootdown.com, jalopnik.com

Komentarze