Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

8 faktów na temat Bugatti Veyron

W oczekiwaniu na Bugatti Chiron, przypominam kilka mniej lub bardziej znanych faktów dotyczących Veyrona, zza kierownicy którego – jak głosi Clarkson – „świat staje się rozmazany, (…) a Francja ma wielkość orzecha kokosowego”.


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


1.

grillveyron

Przedni grill Veyrona był pierwotnie z aluminium. Problem pojawił się podczas testów auta przy dużych prędkościach, kiedy to ptaki wpadały na grilla niszcząc ‘całą imprezę’ i narażając życie kierowcy. Stąd pojawienie się Veyronów z tytanową kratką z przodu, która jest zdecydowanie trwalsza. Jak to ujął inżynier Bugatti – w tym wypadku ptak trafia na grilla w formie ‘french fries’.

2.

licznikveyron

Veyron posiada miernik, który pokazuje, ile koni mechanicznych jest ‘zaprzęgniętych’ w pracę w danym momencie.

3.

Nie w każdej wersji Veyrona znajdziemy cupholder – w założeniu producenta kierowcę podczas jazdy nie powinno nic rozpraszać.

4.

kluczveyron

Osiągnięcie maksymalnej prędkości Veyronem jest znacznie bardziej skomplikowane od znalezienia długiego prostego odcinka. Aby uzyskać prędkość powyżej 375 km/h, należy wcześniej, podczas postoju, przekręcić drugi kluczyk, tzw. top speed key, który sprawia, że pojazd obniża się o 6 cm, spojler zmienia nachylenie o 2 stopnie, a klapy dyfuzora są zamykane. Ograniczona zostaje również skrętność kierownicy.

5.

Bugatti Veyron 16-4 highspeedtest at VW proving-ground

Bugatti Veyron można było zamówić z mnóstwem opcji – jedną z nich był prędkościomierz i wskaźnik mocy ze strzałkami, które były wysadzane diamentami. Każdy diament miał 16 wyszlifowanych boków, które odpowiadały 16 cylindrom auta. Nie wiadomo, jaką popularnością cieszyła się ta opcja.

6.

Roczne koszty eksploatacji Veyrona są więcej niż wysokie. Niektórzy właściciele szacują je na ok. 300 000 dolarów. Kilka liczb: zestaw opon Michelin Pilot Sport 2s to wydatek 42 000 dolarów. Bugatti zaleca ich wymianę już nawet po 2500 mil. Po 10 000 mil (a najpóźniej po 30 000 mil) dobrze wymienić wszystkie koła w cenie 69 000 dolarów. Wymiana oleju to 21 000 dolarów. Ubezpieczenie – 2500 baksów miesięcznie. Posiadanie Veyrona wiąże się też z różnymi obowiązkowymi usługami, które właściciel musi zrealizować w ciągu roku (m.in. auto detailing) – to kolejny koszt ok. 10 000 dolarów. Ewentualne naprawy auta w serwisie samochodowym idą w dziesiątki tysięcy dolarów. Wymiana i montaż przebitej chłodnicy to 90 000 dolarów, a koszt siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów produkcji Ricardo wynosi 172 000 dolarów.

7.

bugatti-veyron-rembrandt-legends-edition-photo-577573-s-1280x782

Veyron doczekał się wielu specjalnych, limitowanych edycji, które najczęściej upamiętniają jakieś wydarzenie historyczne lub są hołdem wobec znanej postaci. Takich modeli jest w sumie aż 34.

8.

Ferdinand Piech, który ma ogromny wkład w to, że Veyron w ogóle powstał, spotkał się z początku z opiniami, iż zbudowanie auta z 1000-konnym silnikiem jest niemożliwe. Piech nie uległ swoim doradcom, a 450 wyprodukowanych Veyronów dowodzi, że racja była po jego stronie.

 

Zerknij na: Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse „La Finale”

 

Źródło: rightfootdown.com, jalopnik.com, forbes.com, driving.co.uk


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze