Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Szalone deski rozdzielcze (część trzecia)

Za sterami Citroena Karin najlepiej czułby się kapitan James T. Kirk ze Star Treka. Mógłby nacisnąć czerwony guzik i z prędkością warp1 oddalić się w kierunku Kwadrantu Alfa. Przegląd desek rozdzielczych ciąg dalszy – dziś trzy koncepty Citroena, Maserati Boomerang i Aston Martin Lagonda.


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


Citroen Karin (1980)

Citroen-Karin-Concept-1980

Projektant Trevor Fiore dostał od Citroena zielone światło na stworzenie auta, które by zawojowało paryskie targi motoryzacyjne. Wolność wpłynęła na kreatywność, swój koncept oparł na figurze trapezu, nie dziwi zatem jego geometryczne wnętrze. Deska rozdzielcza została podporządkowana kierowcy, który zajmował centralne miejsce w kabinie. Kształt kierownicy sugeruje, że konstruktor skłaniał się ku dżojstikowi, ale w ostatnim momencie, nie wiedzieć czemu, z tego pomysłu zrezygnował.

Citroen-Karin-07

Citroen Xenia (1981)

xenia7

Innym eksperymentalnym modelem Citroena była Xenia z 1981 roku. Za projekt również odpowiadał Trevor Fiore. Ten koncepcyjny minivan stanowił inspirację przy niektórych rozwiązaniach Citroena BX. Uwagę zwracają przyciski przypominające kalkulator, a w zasadzie dwa kalkulatory, które są zgrupowane na wysokości kierownicy.

xenia12

Citroen Activa (1988)

citroen_activa_concept_2

Samochód powstał w celu testowania nowych technologicznych rozwiązań m.in. mechanizmu czterech kół skrętnych czy zawieszenia Hydractive (trafiło wkrótce do Citroena XM). Miał też oryginalną deskę rozdzielczą z futurystycznym wyświetlaczem HUD i z kierownicą w kształcie spłaszczonego prostokąta.

citroen_activa_concept_1

Pojazd wzbudził spore zainteresowanie, ale z powodu ogromnych kosztów zbudowania jednego egzemplarza Citroen nie odważył się na seryjną produkcję. Trochę szkoda. Dzisiaj mógłby zorganizować akcję cross marketingową z marką jogurtów Danone i reklamować się w stylu: „jeżdżę Activą, jem Activie, prowadzę aktywny styl życia”. Rok później Citroen pokazał mniej kosmiczną Activę II, która również do produkcji nie trafiła.

Maserati Boomerang Concept (1972)

boomerang_

Głęboko osadzona kierownica, a w jej wnętrzu kosmos przycisków i wielka galaktyka pokręteł, przełączników i zegarów.

maserati_boomerang10

Boomerang pokazano po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie w 1972 roku. Zaprojektował go sam Giorgetto Giugiaro. Pojazd miał pod maską widlastą ośmiocylindrową jednostkę o pojemności 4,7-litra i mocy 310 KM i podobno był w stanie rozpędzić się do 300 km/h. Został zbudowany w jednym egzemplarzu i znajduje się w prywatnej kolekcji.

Aston Martin Lagonda

aston-martin-lagonda-02

Deska rozdzielcza Lagondy z początku produkcji jest wielkości Alaski. Rządzi prostota i sterylność. Jest ogromny wyświetlacz i panel z procentowym wskaźnikiem zużycia paliwa, który przypomina retro konsolę do miksowania przebojów z lat 80.

lagonda interior

O szalonych deskach rozdzielczych przeczytasz też tutaj i tutaj.

 
Źródło zdjęć: citroenet.org.uk, motorsbros.com, carstyling.ru, autodrome.fr

 


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze