Twój blog motoryzacyjny

40 lat Volvo 240

21 sierpnia 1974 roku Volvo 240 zadebiutowało publicznie. Przez 19 lat produkcji jego wygląd właściwie nie uległ zmianie, a samochód sprzedawał się lepiej niż choinki na Boże Narodzenie. Auto, zwane przez niektórych pieszczotliwie ‘szwedzką cegłą’, powstało w liczbie ponad 2 600 000 egzemplarzy.

Rok 1974 był wyjątkowo szczęśliwy dla Szwecji. Abba wygrała Eurowizję kawałkiem ‘Waterloo’, Bjorn Borg zwyciężył w turnieju French Open, a Volvo rozpoczęło produkcję auta, które stało się symbolem Szwecji. I w sumie do dzisiaj nim jest.

volvo 240.

Samochód powstał na bazie serii 140. Projekt był jednak bardziej dopracowany. Już od samego początku zwracano uwagę na bezpieczeństwo. Wzorce czerpano z prototypowego pojazdu Volvo Experimental Safety Car (VESC). Wóz dostał ogromne zderzaki, które miały za zadanie pochłaniać energię podczas zderzenia, wzmocniono drzwi, zmodyfikowano hamulce i zastosowano zawieszenie McPhersona z przodu.

zderzakvolvo240

Wnętrze zyskało charakterystyczne zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Volvo intensywnie pracowało również nad kontrolą emisji spalin i jako jeden z pierwszych producentów na świecie w 1976 roku wykorzystało trójdrożny katalizator i sondę lambda (w modelu na rynek amerykański). Cynkowane nadwozie skutecznie chroniło auto przed atakiem rdzy.

Samochód dostępny był w wielu wariantach nadwozia, ale największą popularnością cieszyło się kombi. Nic dziwnego – samochód był pojemny jak furgonetka, praktyczny i ze wszystkich stron idealnie oszklony, co miało przełożenie na dobrą widoczność i komfort podróżowania. Inżynierowie Volvo opracowali silnik B21, który osiągał moc 97 KM w wersji z gaźnikiem oraz 123 KM w wersji z wtryskowym układem zasilania.

Volvo_244DL_front_20071017

Spragnieni luksusu mogli nabyć model 244 GL, który miał elektryczne szyby i skórzaną tapicerkę.

244GL

Dla poszukiwaczy mocnych wrażeń było Volvo 240 Turbo z silnikiem o mocy 155 KM.
W 1985 roku Thomas Lindstrom i Gianfranco Brancatelli jadąc tym autem wygrali European Touring Car Championship.

volvo turbo.

Ciekawostką był model 245 Turbo – pierwsze kombi seryjnie wyposażone w benzynowy silnik turbo.

240-9-700x609

Najbardziej oryginalnym i wyróżniającym się był model stylizowany przez Bertone, powszechnie znany jako 262C. W odróżnieniu od całej serii 200 nie był jednak modelem udanym. Wyglądał nobliwie i ociekał luksusem, ale był bardzo drogi i miał kiepskie osiągi. Silnik V6 (Peugeot-Renault-Volvo) w połączeniu z trzybiegową automatyczną skrzynią nie spełniał oczekiwań. Przez 4 lata produkcji jego wdzięki doceniło tylko 6622 klientów.

volvo-262c-12

volvo262cwnetrze

Jednym z ostatnich modeli Volvo 240 była specjalna, skrócona wersja, która zjechała z taśmy 5 maja 1993 roku.

volvo240skroconawersja

Współcześnie Volvo 240 ma status pojazdu kolekcjonerskiego.

 

 

Źródło zdjęć: it.wikipedia.org, volvocars.com, hemmings.com, 7car.tw, sgcarmart.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze