Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Morris Marina

Brytyjski The Telegraph umieścił go na liście 10 samochodów (m.in. obok Poloneza), które nigdy nie powinny powstać. Nie mniej łaskawy był Winnetou Clarkson z plemienia Top Gear, który ochrzcił go tytułem najgorszego auta wszech czasów. Jednak w latach 70. Morris Marina cieszył się ogromną popularnością i był jednym z najchętniej kupowanych aut w Wielkiej Brytanii.

5822458696_140e72310d_o

„Styl: trudny do zdefiniowania, łatwy do rozpoznania” – tak reklamował się Morris Marina TC Coupé  w latach 70.  Ta wersja miała silnik 1,8 z MGB i była też trochę lepiej wyposażona. W 1971 roku jego cena wynosiła 1177 funtów.

1971-Morris-Marina-coupe-interior

Morris Marina, który miał uratować z kłopotów finansowych koncern British Leyland, stanowił odpowiedź na Forda Cortina i był przeznaczony dla klasy średniej.

800px-Morris_Marina_1300_Wien

Nie miał dobrej prasy. Mówiło się o nim, że jego zawieszenie zestroili goście z Monty Pythona, a rdza zaczynała chwytać tuż po wyjeździe z salonu. Porównywano go do kontenera na kołach, który dodatkowo cierpiał na podsterowność i był głośny jak sieczkarnia. Mimo to wóz świetnie się sprzedawał. Już 9 miesięcy po rozpoczęciu produkcji, 29 marca 1972 roku, zjechał z taśmy stutysięczny egzemplarz.

800px-Morris_Marina_Estate_became_avaliable_later_in_model_life

Początkowo można było go nabyć z silnikiem o pojemności 1,3 l i 1,8 l. Pod koniec produkcji dorzucono jeszcze opcję z silnikiem Diesla. Morris Marina był eksportowany do Nowej Zelandii, Australii, USA i RPA. Ma fanklub w Finlandii. Według Auto Express na drogach Wielkiej Brytanii w 2006 roku jeździło ok. 750 Morrisów Marina z 807 000 sprzedanych egzemplarzy. Produkcję zakończono w 1980 roku. Morris Marina został zastąpiony przez Morrisa Ital.

 

Jeździłbym…

 

 

Źródło: driven.urbandaddy.com, telegraph.co.uk, retrowow.co.uk, wikimedia.org, blog.caranddriver.com

Komentarze