Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Piękno klasycznych kierownic

Duża czy mała? Gruba czy cienka? Obszyta skórą, z elementami drewna czy zwyczajna i prosta jak koło Piasta Kołodzieja? Jaką lubicie? Zwracacie w ogóle uwagę na kierownicę w swoim aucie? Na jej wygląd, kształt, kolor?


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


Kierownica, zwana przez niektórych „kierą”, jest najbardziej namacalnym elementem podczas prowadzenia pojazdu. Przez większość drogi oddziałuje na zmysł dotyku. Staje się przekaźnikiem naszych emocji. Jeśli dobrze ją czujemy – możemy czerpać przyjemność z jazdy. Estetyka również nie jest bez znaczenia. Jay Leno, amerykański dziennikarz i kolekcjoner samochodów, napisał kiedyś w swoim felietonie, że poduszki powietrzne zabiły piękno kierownicy. Regulacje bezpieczeństwa i pojawienie się pierwszych airbagów w latach 70. ujednoliciły je i, w jakimś sensie, ogołociły z wyjątkowości. Przy projektowaniu wnętrz aut zaczęto przywiązywać większą wagę do funkcjonalności i wygody kierowcy, a kierownice wypełniły się przyciskami, które miały ten komfort zapewnić.

Dziś jednak cofnijmy się do czasów, w których pojęcie „ergonomia” nie było zbyt popularne, a jedynym przyciskiem powszechnie dostępnym na kierownicy był klakson. Obejrzyjcie 10 zdjęć oryginalnych, całkowicie niepowtarzalnych klasycznych kierownic (wybór jest subiektywny):

1. Nazwa Lincoln ocieka luksusem. Taki też jest Lincoln Sport Phaeton z 1930 roku i kierownica z drzewa orzechowego.

Lincoln

2. Piękno tkwi w prostocie – pierwsze generacja Lotusa Elan, który był produkowany w latach 1967-1975. Bez udziwnień, fajerwerków i świecidełek z odpustu. Za to z pięknym, historycznym żółto-zielonym logiem, które obecnie wygląda już inaczej.

lotus elan

3. Porsche 911 z 1972 roku i kierownica, która z ergonomii dostałaby pałę, bo wyraźnie zasłania dwa zegary. Ma jednak w sobie to coś. Poza tym to 911…

singer_911_steering_wheel

4. Drewniana kierownica Nardi z trzema błyszczącymi ramionami i czarnym rumakiem pośrodku. Czego chcieć więcej?

ferrari

5. Kierownica w Fordzie Mustangu GT 390 jest całkiem spora. Jeśli chwyci się ją mocno oburącz, to można poczuć się przez chwilę jak Steve McQueen ścigający się ulicami San Francisco w filmie Bullitt.

1968 Ford Mustang GT390 interior steering wheel

6. Klasyczne ‘koło’ Banjo. Popularne w Fordach w latach 30.

1934-ford-coupe-banjo-steering-wheel

7. Takie cudo montowano w Chevrolecie w 1940 roku. Teraz na aukcjach trzeba za nią zapłacić nawet 2000 baksów.

steeringwheel01chevy

8. Mercedes Benz 1957 300 SL Gullwing i kierownica, którą najlepiej dotykać koniuszkami palców i w białych rękawiczkach.

Mercedes Benz 1957 300SL Gull Wing 3 Steering Wheel

9. To chyba najbardziej seksowna kierownica na świecie. Wygląda tak, jakby jej projektant inspirował się galerią Kamasutry i postanowił zwizualizować akt miłosny z kierownicą i deską rozdzielczą w rolach głównych. Ulubione auto Alaina Delona, czyli Citroen DS się kłania:

citroen-ds-3

10. Jeśli nie macie powodu, by postawić jakąś sumkę w kasynie Hotelu Marriott w Warszawie, to właśnie go znalazłem. Ten powód nazywa się Aston Martin DB4 GT Zagato. A kierownica wygląda tak:

db4gtzagato_interior

Która z tych klasycznych kierownic podoba Wam się najbardziej? Macie inne propozycje?

 

Źródło: jalopnik.com, astonmartin.com, jalopyjournal.com, eurocarnews.com, influx.co.uk


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze