Twój blog motoryzacyjny

Cztery twarze Fisker Karmy

„Ma na imię Karma, jest na baterie, a  jej seksapil jest w stanie wypełnić niejedną ramówkę telewizyjną”.

Tak mógłby zaczynać się intymny dziennik poświęcony tej amerykańskiej hybrydzie. Prawa do jego filmowej realizacji wykupiłby na pniu Universal Pictures, a w rolach głównych obok, rzecz jasna, głównej zainteresowanej, zagraliby Brad Pitt i Angelina Jolie. Film byłby mieszanką scen o zabarwieniu erotyczno – dokumentalnym, a na afiszach reklamowałby się dosadnym hasłem – Cztery twarze Karmy Fisker: pożądanie, ekologia, samospalenie (kilka egzemplarzy uległo spaleniu na skutek wadliwych baterii) i bankructwo (wstrzymano produkcję z powodu problemów finansowych firmy odpowiedzialnej za dostarczanie baterii do auta).

W części dokumentalnej nie zabrakłoby śpiewająco-gadających głów w osobach Justina Biebera (dostał ją na osiemnastkę),  Jey Leno (amerykański komik prześwietlił ją z bliska w swoim słynnym garażu) i jej głównego demiurga, czyli Henrika Fiskera (odpowiedzialnego m.in. za projekty Aston Martina i BMW Z8). Kilka słów komentarza udzieliłby też Richard Hammond z Top Gear – Fisker Karma znalazła się na jego liście 10 najlepszych amerykańskich samochodów.

Na czym polega fenomen Karmy Fisker? Co takiego ma w sobie ten samochód, że wzbudza zainteresowanie i elektryzuje świat motoryzacji nie tylko w USA?

Pożądanie

Karma to luksusowa hybryda typu plug in – można ją ładować z domowego gniazdka. Zadebiutowała w 2008 roku na targach w Detroit, na których wzbudziła sporo emocji swoją stylistyką i oryginalnym (masywnym) wyglądem. Jest ogromna – ma prawie 5 metrów długości i niemal 2 metry szerokości (to więcej od BMW serii 7). Główną ideą Henrika Fiskera było stworzenie auta, które byłoby inne, oryginalne i niepowtarzalne. I chyba mu się to udało osiągnąć. Przy Mercedesie, BMW, czy nawet Maserati – Karma Fisker wygląda jak Obcy z innej planety. Kosmiczną ma również cenę – prawie 100 000 dolarów.

Ekologia

Karma Fisker napędzana jest dwoma silnikami elektrycznymi (łącznie 403 KM) i jedną jednostką benzynową (turbodoładowany Ecotec o pojemności 2 litrów i mocy 260 KM), która służy również do ładowania wspomnianych silników elektrycznych. Auto osiąga setkę w 6 sekund, a na samych bateriach jest w stanie podobno przejechać dystans sięgający 80 km. Po ich wyczerpaniu włącza się silnik benzynowy, który pozwala odzyska utraconą energię elektryczną. W ostatecznym rachunku eksperci obliczyli, że Karma Fisker na 100 km spala średnio 3,5 litra paliwa.

Samospalenie

Zaczęło się od tajemniczego samozapłonu Fisker Karmy w Woodside w Kalifornii w zeszłym roku. Samochód spalił się doszczętnie, podczas gdy jego właściciel robił zakupy w markecie. Jak się okazało, nie był to osamotniony przypadek. W bliskim odstępie czasu spłonęło jeszcze kilka innych aut tej marki w różnych miastach USA i producent zdecydował się na przeprowadzenie serwisu. W jego wyniku wymieniono elementy układu chłodzenia, które posądzano o spowodowanie pożaru. Awaryjność jednak wcale się drastycznie nie zmniejszyła i co jakiś czas fora motoryzacyjne obiega informacja o kolejnej unieruchomionej Fisker Karmie.

Bankructwo

Bankructwo producenta baterii to kolejna przeszkoda, z którą musi się zmierzyć twórca Fisker Karmy. Jedyny dostawca akumulatorów – firma A123 Systems złożyła 3 miesiące temu wniosek o upadłość, co w konsekwencji przełożyło się na decyzję producenta o tymczasowym wstrzymaniu produkcji. Jakie będą dalsze losy tego niezwykłego auta i czy Fiskerowi uda się przezwyciężyć kryzys i wytrzymać konkurencję ze strony całkowicie elektrycznej Tesli, która w międzyczasie zyskuje sporo dobrych recenzji, czas pokaże.

A jak Wam się podoba ta hybryda?

Źródło: autoblog.com, engadget.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze